Leren is groeien. Welke ondernemer wil er nou niet leren? Iedereen. Maar hoe doe je dat? Door het moeilijkste en tegelijk het makkelijkste dat er is: Vragen stellen. En luisteren.
Aan het eind van iedere reis bij FRISSE BRONNEN geven de deelnemers elkaar als aandenken een geschenk. Iets dat meer zegt over de gever dan de ontvanger. Zo kreeg ik bovenstaand kompas van een ondernemer uit de maritieme sector. Het beeld van het kompas spreekt tot ieders verbeelding: koers houden, recht op je doel af.
Ik wil je uitdagen om over jouw kompas te gaan nadenken. Hoe hou je koers in de weerbarstige praktijk van alledag van het ondernemen?
De essentiële elementen van de persoonlijkheid van een ondernemer zijn moed en creativiteit.
Dat zette me aan het denken over moed: hoe meet je dat? Zo kwam ik tot een maat, een schaal van moed op basis van de hoeveelheid malus, of schade die je bereid bent te lijden. Die malus is recht evenredig met de mate van moed die is getoond. Moed en malus gaan hand in hand. Zonder malus is er geen moed.
Die schaal van malus is eigenlijk universeel is voor alle rollen waar moed voor nodig is. Want of je nu een een groot (meester)ondernemer, een groot leider, een groot politicus of een groot kunstenaar bekijkt, het gaat volgens mij altijd om moed en dus om de hoeveelheid schade of boete of pijn die hij of zij bereid was te lijden.
Ondernemerschap lijkt niet voor iedereen de ideale weg naar geluk te zijn. Velen kiezen bewust voor werknemerschap: een baan. Wat maakt nou dat ondernemerschap en ondernemer zijn zo uniek? Wat maakt en karakteriseert een ondernemer?
Volgens Hennie van der Most is een ondernemer zo geboren. „Ondernemer kun je niet worden, en niet leren. Je bent het of je bent het niet. Als je het kon leren, dan zat ik hier niet. En gaf ik nu les!” aldus Van der Most. Is dat zo? Zijn er mensen die langs de zijlijn moeten blijven staan te kijken hoe anderen dit doen? Hennie van der Most is er duidelijk over. Voor hem is het een houding en talent dat je van nature moet hebben.
Ik begrijp hem. En ik denk dat er meer over te zeggen is…. Ik denk namelijk dat het wel te leren is, al is het een langere weg. Het heeft inderdaad niets met kennis en cursussen en training te maken. Maar met „de weg naar binnen”, zoals Dag Hammarskjöld zou zeggen. De kernwoorden van ondernemerschap zijn namelijk moed en creatie. En dat is wel te leren, als je weet hoe het werkt…
Er is in Nederland een hernieuwde interesse in Gilden en Meesterschap. Een noodzakelijke stap naar Meesterschap, de laatste stap, is die van een Meesterproef. Hoe ziet dat er in de praktijk nou uit?
De bedoeling is dat de Gezel-kandidaat – zeker al niet de eerste de beste – het beste van het beste van zijn kunnen laat zien, en de commissie, bestaande uit minimaal 3 bestaande Meesters, helemaal overtuigt.
In Amsterdam in De Waag staat een mooi historisch voorbeeld van een Meesterproef voor een Metselaar: het uiterste is gevraagd en getoond.
Dit stuk van het interview met Onno Kokmeijer – meesterkok, o.a. tweesterren-chef van restaurant “Ciel Blue” in het Okura, over zijn Meesterproef in 2008 spreekt boekdelen. Geniet!
Dat een meester-ondernemer zich om meer dingen druk maakt dan alleen zijn eigen zaak bewijst het interview met Hennie van der Most. Hij heeft als missie om de overheid beter bestuurbaar te maken door de financiën transparanter en simpeler te maken: in zijn woorden “een simpele balans”. Hierbij een stuk van het interview voor mijn boek waaruit zijn visie en doorzettingsvermogen blijkt…
In mijn zoektocht naar het doorgronden van de vernieuwde interesse in Meesterschap en Gilden voor mijn boek ben ik in de geschiedenis gedoken. Er blijken ongeveer vijf fasen te onderscheiden in de ontwikkeling van Gilden in Nederland, die elk ook te koppelen zijn aan een vorm van hulp die ondernemers onderling kunnen kiezen.
De vijf fasen van het Gilde zijn:
In maart 2008 overleed de meester-ondernemer Eckart Wintzen geheel onverwacht aan een hartaanval. Hij was de oprichter van de “succesformule” BSO (1976), het Bureau voor Systeemontwikkeling – een softwarehouse. Een bedrijf dat gebaseerd was op de toen vrijwel unieke management-formule van celdeling: zelfstandige bedrijven bleven zich splitsen zodra een kritieke grootte was bereikt.
Zijn nalatenschap is imposant. Met name zijn visie op duurzaam ondernemen die zo groot was dat deze de planeet omspande. Letterlijk. Binnen BSO was hij al de eerste ter wereld, in 1990, met een geïntegreerd ecologisch jaarverslag. Dat is echt ver voor de troepen uitlopen!
Wat wilde hij en waarom is Eckart een meester-ondernemer?
De visionaire professor Neil Gershenfeld gaf colleges aan het Massachusetts Institute of Technology, in het ‘Center for Bits and Atoms’, onder de prikkelende titel: ‘How to make almost anything‘.
De strekking van zijn boodschap is dat we in een revolutie leven die naadloos volgt op de digitale revolutie (‘bits’), namelijk de maak-revolutie (‘and atoms’). We zijn, als individu, inmiddels zover dat (bijna) alles dat we bedenken ook door ons gemaakt kan worden. Wij, in ons eentje. Hoe?
Hoe leer en groei je als professional, of ondernemer, als je ‘eenzaam’ aan de top van een onderneming staat? Elk werk en elke uitdaging is een vak. Hoe kom je al groeiend tot ‘vakmanschap’?
In het gilden-systeem van de Middeleeuwen waren er een paar regels die de opleiding van nieuwe vakmensen garandeerden. In hun belang en in het maatschappelijk belang.
These uncertain times and changing market dynamics require balanced and wise business development. Organizations need to be building a portfolio of projects that combines both product development (incremental change) and innovation projects (leap change) in a vibrant ecosystem of reinforcing growth. That covers both the big and small-but-promising opportunities, and exploits both the strengths and the weaknesses of an organisation!
How does one build such a healthy portfolio?
Elke ondernemer wil dat zijn product en dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Dat maakt het verkopen makkelijker. En als dat goed is gedaan verkoopt het zichzelf: een ‘remarkable product’. Bovendien geeft dit u ook meer voldoening.
Berenschot heeft voor haar ‘Strategy Trends’-onderzoek aan ondernemers gevraagd naar hun plannen om hun product te onderscheiden. En de uitkomst is verontrustend.
Dit archief bevat momenteel (nog) geen inhoud.