Het was voor mij, opgeleid tot technisch ingenieur, een lange weg om te accepteren dat onze geest sterk is; zo sterk dat zij werkelijkheden maakt. Dat klinkt misschien bizar: Materie is tastbaar en geest is zo’n beetje het tegenovergestelde, zo is mij geleerd.
Wat kunnen we allemaal met onze geest?
Foto: Copyright © MotorTrend
De AEX-index, die meerdere keren per dag op alle radio- en televisiejournaals wordt gemeld, vertelt dat het weer iets beter gaat met Nederland. Hij krabbelt weer een beetje op. Maar een pessimist kan naar het hoogteverschil met de top voor 2008 kijken. Het is allemaal relatief natuurlijk. En een gevolg van onze stemming en emoties.
Wat belangrijker is dat deze AEX-index een zeer beperkt verhaal vertelt van de Nederlandse economie. Het is helemaal geen spiegel. In het boek ‘Super Nederland’ bijvoorbeeld wordt voorgerekend dat in 2009 de 25 grote bedrijven die met elkaar de AEX-index beïnvloeden slechts €1,8 miljard aan vennootschapsbelasting en 284.000 werkplekken boden. Dat is respectievelijk 12% en 14% van het totaal in Nederland; niet zo zwaarwegend.
Waar kunnen we ook naar kijken?
Durft u gebruik maken van talentvolle mensen buiten de grenzen van uw bedrijf?
Miljoenen talentvolle mensen wereldwijd zijn verbonden met elkaar via een computer en een internet-verbinding. En hebben soms tijd en energie over … Kan deze groep worden ingeschakeld voor het meewerken aan projecten in uw bedrijf? Waarschijnlijk is het antwoord ‘ja’. Maar hoe vindt u de geschikte mensen?
Er zijn platformen op het internet die hierin kunnen bemiddelen. Al enkele jaren was er Amazon’s Mechanical Turk – genoemd naar een ´schaakmachine´ die eigenlijk mens bleek, uit 1770 – waar allerlei kleine taken (‘hits’) anoniem kunnen worden uitgevoerd door de ingeschrevenen. Een bekend voorbeeld is het beschrijven (metadateren) van de inhoud van een foto-reportage zodat deze beter vindbaar worden door een computer. En sinds enkele jaren is er het succesvolle Fiverr.com – een marktplaats waar alle producten en diensten (‘gigs’) precies $5 kosten. U bestelt hier logo’s, teksten, voice-overs tot advies … van soms zeer professionele uitvoering. Probeer het eens! Wat kan die $5 je nou schelen – probeer het gewoon.
Leren is groeien. Welke ondernemer wil er nou niet leren? Iedereen. Maar hoe doe je dat? Door het moeilijkste en tegelijk het makkelijkste dat er is: Vragen stellen. En luisteren.
Aan het eind van iedere reis bij FRISSE BRONNEN geven de deelnemers elkaar als aandenken een geschenk. Iets dat meer zegt over de gever dan de ontvanger. Zo kreeg ik bovenstaand kompas van een ondernemer uit de maritieme sector. Het beeld van het kompas spreekt tot ieders verbeelding: koers houden, recht op je doel af.
Ik wil je uitdagen om over jouw kompas te gaan nadenken. Hoe hou je koers in de weerbarstige praktijk van alledag van het ondernemen?
De essentiële elementen van de persoonlijkheid van een ondernemer zijn moed en creativiteit.
Dat zette me aan het denken over moed: hoe meet je dat? Zo kwam ik tot een maat, een schaal van moed op basis van de hoeveelheid malus, of schade die je bereid bent te lijden. Die malus is recht evenredig met de mate van moed die is getoond. Moed en malus gaan hand in hand. Zonder malus is er geen moed.
Die schaal van malus is eigenlijk universeel is voor alle rollen waar moed voor nodig is. Want of je nu een een groot (meester)ondernemer, een groot leider, een groot politicus of een groot kunstenaar bekijkt, het gaat volgens mij altijd om moed en dus om de hoeveelheid schade of boete of pijn die hij of zij bereid was te lijden.
Ondernemerschap lijkt niet voor iedereen de ideale weg naar geluk te zijn. Velen kiezen bewust voor werknemerschap: een baan. Wat maakt nou dat ondernemerschap en ondernemer zijn zo uniek? Wat maakt en karakteriseert een ondernemer?
Volgens Hennie van der Most is een ondernemer zo geboren. „Ondernemer kun je niet worden, en niet leren. Je bent het of je bent het niet. Als je het kon leren, dan zat ik hier niet. En gaf ik nu les!” aldus Van der Most. Is dat zo? Zijn er mensen die langs de zijlijn moeten blijven staan te kijken hoe anderen dit doen? Hennie van der Most is er duidelijk over. Voor hem is het een houding en talent dat je van nature moet hebben.
Ik begrijp hem. En ik denk dat er meer over te zeggen is…. Ik denk namelijk dat het wel te leren is, al is het een langere weg. Het heeft inderdaad niets met kennis en cursussen en training te maken. Maar met „de weg naar binnen”, zoals Dag Hammarskjöld zou zeggen. De kernwoorden van ondernemerschap zijn namelijk moed en creatie. En dat is wel te leren, als je weet hoe het werkt…
Er is in Nederland een hernieuwde interesse in Gilden en Meesterschap. Een noodzakelijke stap naar Meesterschap, de laatste stap, is die van een Meesterproef. Hoe ziet dat er in de praktijk nou uit?
De bedoeling is dat de Gezel-kandidaat – zeker al niet de eerste de beste – het beste van het beste van zijn kunnen laat zien, en de commissie, bestaande uit minimaal 3 bestaande Meesters, helemaal overtuigt.
In Amsterdam in De Waag staat een mooi historisch voorbeeld van een Meesterproef voor een Metselaar: het uiterste is gevraagd en getoond.
Dit stuk van het interview met Onno Kokmeijer – meesterkok, o.a. tweesterren-chef van restaurant “Ciel Blue” in het Okura, over zijn Meesterproef in 2008 spreekt boekdelen. Geniet!
Dat een meester-ondernemer zich om meer dingen druk maakt dan alleen zijn eigen zaak bewijst het interview met Hennie van der Most. Hij heeft als missie om de overheid beter bestuurbaar te maken door de financiën transparanter en simpeler te maken: in zijn woorden “een simpele balans”. Hierbij een stuk van het interview voor mijn boek waaruit zijn visie en doorzettingsvermogen blijkt…
In mijn zoektocht naar het doorgronden van de vernieuwde interesse in Meesterschap en Gilden voor mijn boek ben ik in de geschiedenis gedoken. Er blijken ongeveer vijf fasen te onderscheiden in de ontwikkeling van Gilden in Nederland, die elk ook te koppelen zijn aan een vorm van hulp die ondernemers onderling kunnen kiezen.
De vijf fasen van het Gilde zijn:
Dit archief bevat momenteel (nog) geen inhoud.