Een jaar ouder en wijzer en opgeschoven in de piramide?

We zijn weer een jaar ouder… en grijzer.

Wat brengt het nieuwe jaar? Er is zeer weinig zeker over de toekomst; helaas, en tegen onze zin. En wie daar niet van overtuigd is raad ik het boek ‘The Black Swan’ aan. We moeten die onzekerheid gaan leren omarmen, anders blijven we achter de waan van de dag aanrennen. En de waan van extrapolaties.

Maar er is misschien een kleine strohalm: de bevolkingsaantallen. Het CBS houdt in Nederland keurig het aantal inwoners van elke leeftijd bij. En extrapoleert dit naar de toekomst. Dat zou een piramide-vorm moeten geven, volgens het gebruikelijke woord: bevolkingspiramide. Die vorm was overigens alleen tot net na de Tweede Wereldoorlog van toepassing, daarna nam de bevolkingsaanwas af.

Niks piramide. Het is tijd om een nieuw model in ons hoofd te krijgen van de Nederlandse bevolking. Reset…

Lees verder »

Innovation lies beyond the Business Model Canvas (BMC)

Two-thirds of all companies say new business models are their top priority, according to the 2015 issue of Strategy Trends Research by Berenschot. On the one hand that’s great news. In recent years, smart new business models have indeed disrupted quite a few industries, although the likes of Facebook, AirBnB and Uber are mentioned maybe a little bit too often.

Lees verder »

Marketing: dat is jezelf betere vragen stellen

Een tijdje terug hebben we gesprekken gevoerd met de bierbrouwer en de directeur van het bierbedrijf Gulpener uit Limburg. Hun definitie van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), zeg maar Duurzaam, is: “Meerwaarde creëren voor de omgeving, in alles wat je doet.”

Dat gaat veel verder dan ‘green washing’… een sausje groen om het geweten van ons moderne consumenten te sussen. En dat kan omdat de eigenaren geduld hebben en een lange-termijn visie, met een oprecht verantwoordelijkheidsgevoel.

Lees verder »

Het omslagpunt: eerst langzaam, dan heel snel

Uit welk jaar denkt u dat de eerste digitale fotocamera komt? Wanneer kocht u uw eerste digitale camera?

Als u denkt aan het moment dat u en uw vrienden er een kochten is dat waarschijnlijk rond het jaar 2000. De digitale camera is echter al uitgevonden door Kodak rond 1975 (zie foto). Het heeft dus tot het ontstaan van de massamarkt grofweg 25 jaar geduurd. Vijfentwintig jaar! Maar daarna is het ook heel hard gegaan. En dat is een mooi voorbeeld van de ‘S-curve’ in innovatie.

Lees verder »

“Ik ook” – de sterke kracht van de groep

Stel, je komt je hotelkamer binnen, gaat naar de badkamer en ziet een bordje dat je oproept om de handdoeken te hergebruiken voor het milieu. Minder wassen is minder energie en minder milieuschade … We hebben het allemaal al vaak beleefd. Welke van de volgende bordjes zou je het meeste aanspreken, en tot handelen overhalen?

Lees verder »

Alles is relatief, ook een prijs. Juist een prijs…

Welke van de twee oranje cirkels is het grootste?

Is een TV van €1000 duur of niet? Als wij een prijs zien, kunnen we daar alleen maar iets van vinden in vergelijking met een ander product of dienst. Dat betekent dat prijs een relatief begrip is. En dit leidt tot opmerkelijk en irrationeel menselijk gedrag …

Als u net als ik geïntrigeerd bent door wetenschappelijk geverifieerde inzichten over menselijk gedrag, luister dan naar dit inzicht over hoe wij de waarde en prijs van een product beoordelen. Het is gebaseerd op onderzoek van Dan Ariely, professor in de psychologie en gedragseconomie en onder andere beschreven in Voorspelbaar Irrationeel (*).

Lees verder »

Nassim Taleb: "You aren't free if you cannot take naps when you feel like having one."

Nassim Nicholas Taleb:
“You aren’t free if you cannot take naps when you feel like having one.”

Foto: Copyright © Dan Callister

Lees quote »

Doe het anders
#innovatie

Elke ondernemer wil dat zijn product en dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Dat maakt het verkopen makkelijker. En als dat goed is gedaan verkoopt het zichzelf: een ‘remarkable product’. Bovendien geeft dit je ook meer voldoening.

Hoe doe je dat?

Berenschot heeft voor haar jaarlijkse ‘Strategy Trends‘-onderzoek aan ondernemers gevraagd naar hun plannen om hun product te onderscheiden. En de uitkomst is verontrustend.

Lees verder »

Het gat in de markt, niet in de muur

Volgens betrouwbare bron was er ooit een directeur bij Mars, één van de eigenaren, die altijd met een los boortje in de zak van zijn jasje liep, waar een normaal mens misschien een pochet zou doen. Als een medewerker dan iets ‘verkeerds’ zei over hun onvolprezen suikergoed dan kon hij boos het boortje op tafel smijten en roepen: ‘They want a hole in the wall, not a drill!’ met daarna nog een krachtterm die de grote wijsheid en de autoriteit van de afzender moest onderstrepen.

Lees verder »

Ben je een begeleider van verandering?
#innovatie

Als ondernemer wil je dat je bedrijf goed bestuurbaar is. Dat er snel gelaveerd kan worden. Hoger aan de wind, of juist lager. Maar je weet dat veranderingen in je organisatie echt niet vanzelf gaan. Niet door een nieuw beleid af te kondigen en dit vervolgens heel goed en nog eens te communiceren. Dat is op zich natuurlijk prima, maar volstrekt onvoldoende: een recept voor falen.

Hoe kun je van jezelf beoordelen of je een goede veranderaar, een Change Manager bent?

Lees verder »

John F. Kennedy: "Those who dare to fail miserably can achieve greatly."

John F. Kennedy:
“Those who dare to fail miserably can achieve greatly.”

Foto: Copyright © alliance / dpa / The Kennedy Museum

Lees quote »

Albert Einstein: "Verbeelding is krachtiger dan kennis. Verbeelding omvat de wereld."

Albert Einstein:
“Verbeelding is krachtiger dan kennis.
Verbeelding omvat de wereld.”

Lees quote »

Dit archief bevat momenteel (nog) geen inhoud.