Alles is relatief, ook een prijs. Juist een prijs…

Welke van de twee oranje cirkels is het grootste?

Is een TV van €1000 duur of niet? Als wij een prijs zien, kunnen we daar alleen maar iets van vinden in vergelijking met een ander product of dienst. Dat betekent dat prijs een relatief begrip is. En dit leidt tot opmerkelijk en irrationeel menselijk gedrag …

Als u net als ik geïntrigeerd bent door wetenschappelijk geverifieerde inzichten over menselijk gedrag, luister dan naar dit inzicht over hoe wij de waarde en prijs van een product beoordelen. Het is gebaseerd op onderzoek van Dan Ariely, professor in de psychologie en gedragseconomie en onder andere beschreven in Voorspelbaar Irrationeel (*).

Lees verder »

Nassim Taleb: "You aren't free if you cannot take naps when you feel like having one."

Nassim Nicholas Taleb:
“You aren’t free if you cannot take naps when you feel like having one.”

Foto: Copyright © Dan Callister

Lees quote »

Doe het anders
#innovatie

Elke ondernemer wil dat zijn product en dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Dat maakt het verkopen makkelijker. En als dat goed is gedaan verkoopt het zichzelf: een ‘remarkable product’. Bovendien geeft dit je ook meer voldoening.

Hoe doe je dat?

Berenschot heeft voor haar jaarlijkse ‘Strategy Trends‘-onderzoek aan ondernemers gevraagd naar hun plannen om hun product te onderscheiden. En de uitkomst is verontrustend.

Lees verder »

Het gat in de markt, niet in de muur

Volgens betrouwbare bron was er ooit een directeur bij Mars, één van de eigenaren, die altijd met een los boortje in de zak van zijn jasje liep, waar een normaal mens misschien een pochet zou doen. Als een medewerker dan iets ‘verkeerds’ zei over hun onvolprezen suikergoed dan kon hij boos het boortje op tafel smijten en roepen: ‘They want a hole in the wall, not a drill!’ met daarna nog een krachtterm die de grote wijsheid en de autoriteit van de afzender moest onderstrepen.

Lees verder »

Ben je een begeleider van verandering?
#innovatie

Als ondernemer wil je dat je bedrijf goed bestuurbaar is. Dat er snel gelaveerd kan worden. Hoger aan de wind, of juist lager. Maar je weet dat veranderingen in je organisatie echt niet vanzelf gaan. Niet door een nieuw beleid af te kondigen en dit vervolgens heel goed en nog eens te communiceren. Dat is op zich natuurlijk prima, maar volstrekt onvoldoende: een recept voor falen.

Hoe kun je van jezelf beoordelen of je een goede veranderaar, een Change Manager bent?

Lees verder »

John F. Kennedy: "Those who dare to fail miserably can achieve greatly."

John F. Kennedy:
“Those who dare to fail miserably can achieve greatly.”

Foto: Copyright © alliance / dpa / The Kennedy Museum

Lees quote »

Albert Einstein: "Verbeelding is krachtiger dan kennis. Verbeelding omvat de wereld."

Albert Einstein:
“Verbeelding is krachtiger dan kennis.
Verbeelding omvat de wereld.”

Lees quote »

De kracht van verbeelding: mindset
#innovatie

Het was voor mij, opgeleid tot technisch ingenieur, een lange weg om te accepteren dat onze geest sterk is; zo sterk dat zij werkelijkheden maakt. Dat klinkt misschien bizar: Materie is tastbaar en geest is zo’n beetje het tegenovergestelde, zo is mij geleerd.

Wat kunnen we allemaal met onze geest?

Lees verder »

Thecla Bodewes: "Ik doe een paar dingen die helemaal niets met scheepsbouw te maken hebben. Ik leer daar veel van. Juist omdat het zo anders is."

Thecla Bodewes:
“Ik doe een paar dingen die helemaal niets met scheepsbouw te maken hebben.
Ik leer daar veel van. Juist omdat het zo anders is.”

Lees quote »

Elon Musk - The tough thing is figuring out what questions to ask.

Elon Musk:
“The tough thing is figuring out what questions to ask.
The rest is really easy.”

Foto: Copyright © MotorTrend

Lees quote »

MKB-export-index!
#innovatie

De AEX-index, die meerdere keren per dag op alle radio- en televisiejournaals wordt gemeld, vertelt dat het weer iets beter gaat met Nederland. Hij krabbelt weer een beetje op. Maar een pessimist kan naar het hoogteverschil met de top voor 2008 kijken. Het is allemaal relatief natuurlijk. En een gevolg van onze stemming en emoties.

Wat belangrijker is dat deze AEX-index een zeer beperkt verhaal vertelt van de Nederlandse economie. Het is helemaal geen spiegel. In het boek ‘Super Nederland’ bijvoorbeeld wordt voorgerekend dat in 2009 de 25 grote bedrijven die met elkaar de AEX-index beïnvloeden slechts €1,8 miljard aan vennootschapsbelasting en 284.000 werkplekken boden. Dat is respectievelijk 12% en 14% van het totaal in Nederland; niet zo zwaarwegend.

Waar kunnen we ook naar kijken?

Lees verder »

Miljoenen medewerkers in uw bedrijf?
#innovatie

Durft u gebruik maken van talentvolle mensen buiten de grenzen van uw bedrijf?

Miljoenen talentvolle mensen wereldwijd zijn verbonden met elkaar via een computer en een internet-verbinding. En hebben soms tijd en energie over … Kan deze groep worden ingeschakeld voor het meewerken aan projecten in uw bedrijf? Waarschijnlijk is het antwoord ‘ja’. Maar hoe vindt u de geschikte mensen?

Er zijn platformen op het internet die hierin kunnen bemiddelen. Al enkele jaren was er Amazon’s Mechanical Turk – genoemd naar een ´schaakmachine´ die eigenlijk mens bleek, uit 1770 – waar allerlei kleine taken (‘hits’) anoniem kunnen worden uitgevoerd door de ingeschrevenen. Een bekend voorbeeld is het beschrijven (metadateren) van de inhoud van een foto-reportage zodat deze beter vindbaar worden door een computer. En sinds enkele jaren is er het succesvolle Fiverr.com – een marktplaats waar alle producten en diensten (‘gigs’) precies $5 kosten. U bestelt hier logo’s, teksten, voice-overs tot advies … van soms zeer professionele uitvoering. Probeer het eens! Wat kan die $5 je nou schelen – probeer het gewoon.

 

Lees verder »

Dit archief bevat momenteel (nog) geen inhoud.