Het is een trend om innovatie te associëren met tech start-ups: startende bedrijven in Silicon Valley die een nieuwe trend en technologie oppakken en die proberen al ontwikkelend met ’trial-and-error’ snel op te schalen. Er verschijnen nieuwe woorden in ons vocabulaire die het snelle groeien en het behaalde succes bejuichen: ‘pivoten’, ‘scaling’ en ‘unicorn’. Hoe gaaf is het om te zien dat Elon Musk op zoveel fronten doorbreekt? Absoluut super!
Dus ook grote multinationals en gevestigde namen willen leren van wat er gebeurt in Silicon Valley. En de daar bewezen modellen een-op-een toepassen in hun situatie. Maar dan heb ik slecht nieuws: dit laatste kan niet. Het tech start-up model heeft geen enkele relevantie voor grote bedrijven. Om minstens drie redenen.
Het MASTERY-model is een model voor persoonlijke en zakelijke groei en is geïnspireerd door de wereld van de gilden en de weg naar meesterschap. Vroeger ging die lange weg via de graden van leerling, gezel en reisgezel, en het afleggen van een meesterproef. Nu doet u het zelf, geholpen door het MASTERY-model. U kunt uzelf erin spiegelen en beproeven. Het zijn als het ware lakmoesproeven voor uw meesterschap. Is het is ook toepasbaar op een onderneming of organisatie?
Iedere volwassen organisatie die meerdere producten of diensten voert, heeft feitelijk een portfolio: een productportfolio, of het productassortiment bij winkels en handelaren. Als leidinggevende wil je dit portfolio gezond en toekomstgericht houden. Een gezond portfolio in een gezond bedrijf…
In de bouw lijkt de innovatie stil te staan, maar schijn bedriegt. In China heeft een snelgroeiend maar nog onbekend bedrijf BSB een manier gevonden om bouwen tegelijkertijd zeer significant sneller, energiezuiniger en goedkoper te maken. En dan gaat het over een revolutionaire 50%, tot wel 90%. Het geheim? Standaardisatie.
In mijn vorige artikel betoogde ik dat toeval bestaat. Dat was een waarschuwing tegen bijgeloof en je impulsief laten meeslepen door ’tekenen van boven’.
Daar wil ik nog een observatie aan toevoegen: geluk bestaat niet. Eigenlijk, volgens de regels van de logica, is dit in tegenspraak met het voorgaande, maar het gaat mij nu niet om een logische waarheid maar om het zuiveren van de taal en het denken, richting een actieve ‘mindset’. Dit leg ik graag uit aan de hand van een anecdote uit het leven van mijn vader.
In zijn schokkende boek ‘Tricks of the mind‘ beschrijft meester-illusionist Derren Brown hoe hij zijn gewillige publiek voor de gek houdt. Hij licht tipjes van de sluier op en beschrijft ook de manier waarop hij als zogenaamd ‘medium’ overtuigend ‘praat met de doden’. Zijn grootste staaltje illusionisme was te zien in de TV-serie ‘Messiah‘ waar hij onder een valse naam naar Amerika reist en tot vier keer toe als guru of begaafd medium wordt gekroond door de lokale autoriteiten op het gebied van onder andere ‘remote viewing’ en ‘handoplegging’ en ‘christelijke bekering’.
Derren’s boek is een grote tirade tegen bijgeloof. Wij willen zo graag dat wetenschappelijk onmogelijke dingen kunnen dat we er graag in tuinen. Hij vertelt in zijn boek deze korte – mogelijk waar gebeurde – illustratie van het fenomeen ’toeval’:
Schaarste!?
We leven in een wereld waarin ons denken voortdurend wordt gestuurd naar denken in schaarste. In tekorten en schaven aan de kosten voor meer efficiency, en ‘ik een beetje meer dan jij’. Waarin er maar één kan winnen.
We zijn weer een jaar ouder… en grijzer.
Wat brengt het nieuwe jaar? Er is zeer weinig zeker over de toekomst; helaas, en tegen onze zin. En wie daar niet van overtuigd is raad ik het boek ‘The Black Swan’ aan. We moeten die onzekerheid gaan leren omarmen, anders blijven we achter de waan van de dag aanrennen. En de waan van extrapolaties.
Maar er is misschien een kleine strohalm: de bevolkingsaantallen. Het CBS houdt in Nederland keurig het aantal inwoners van elke leeftijd bij. En extrapoleert dit naar de toekomst. Dat zou een piramide-vorm moeten geven, volgens het gebruikelijke woord: bevolkingspiramide. Die vorm was overigens alleen tot net na de Tweede Wereldoorlog van toepassing, daarna nam de bevolkingsaanwas af.
Niks piramide. Het is tijd om een nieuw model in ons hoofd te krijgen van de Nederlandse bevolking. Reset…
Two-thirds of all companies say new business models are their top priority, according to the 2015 issue of Strategy Trends Research by Berenschot. On the one hand that’s great news. In recent years, smart new business models have indeed disrupted quite a few industries, although the likes of Facebook, AirBnB and Uber are mentioned maybe a little bit too often.
Een tijdje terug hebben we gesprekken gevoerd met de bierbrouwer en de directeur van het bierbedrijf Gulpener uit Limburg. Hun definitie van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), zeg maar Duurzaam, is: “Meerwaarde creëren voor de omgeving, in alles wat je doet.”
Dat gaat veel verder dan ‘green washing’… een sausje groen om het geweten van ons moderne consumenten te sussen. En dat kan omdat de eigenaren geduld hebben en een lange-termijn visie, met een oprecht verantwoordelijkheidsgevoel.
Uit welk jaar denkt u dat de eerste digitale fotocamera komt? Wanneer kocht u uw eerste digitale camera?
Als u denkt aan het moment dat u en uw vrienden er een kochten is dat waarschijnlijk rond het jaar 2000. De digitale camera is echter al uitgevonden door Kodak rond 1975 (zie foto). Het heeft dus tot het ontstaan van de massamarkt grofweg 25 jaar geduurd. Vijfentwintig jaar! Maar daarna is het ook heel hard gegaan. En dat is een mooi voorbeeld van de ‘S-curve’ in innovatie.
Stel, je komt je hotelkamer binnen, gaat naar de badkamer en ziet een bordje dat je oproept om de handdoeken te hergebruiken voor het milieu. Minder wassen is minder energie en minder milieuschade … We hebben het allemaal al vaak beleefd. Welke van de volgende bordjes zou je het meeste aanspreken, en tot handelen overhalen?
Dit archief bevat momenteel (nog) geen inhoud.