Advertentiespel – noodzaak tot herziening van onze snelwegen

Ken je nog het Advertentiespel? Je schudt drie stapels met kaartjes en neemt telkens de bovenste van elke kleur en je vormt zo een unieke en willekeurige advertentie. Humor:

Doe nu even mee met ‘Bernards Snelwegenspel’: neem in gedachten een dobbelsteen en gooi die 7 keer. Schrijf steeds het getal op dat je hebt gegooid. Je hebt nu zeven willekeurige getallen op een rij. Kies nu uit de volgende rijtjes het zinsdeel dat correspondeert met het getal van de dobbelteen. Waarbij je na rijtje vier weer begint bij rijtje 1. Zo krijg je een interessante situatie die zich op onze snelwegen legaal kan voordoen.

Lees verder »

Succesverhalen

We willen graag de snelste en makkelijkste route naar succes. Vertel me wat ik moet doen! Want het gaat toch om ‘doen’, nietwaar?

Assepoester

Stel je voor dat we alleen kijken naar wat mensen doen, en daarvan leren. Neem nu het sprookje van Assepoester… en we zouden ergens richting het einde een journalist sturen om dit gelukkige huwelijk tussen de prins en Assepoester te analyseren voor een boekje getiteld “Drie lessen voor succes van de prins!” Dan zou het ongeveer het volgende kunnen zijn:

  • Ga naar feesten, vooral die van je vader
  • Alles wat mensen achterlaten, ga dat persoonlijk bij hen terugbrengen
  • Zoek een vrouw met een fetish voor schoenen

Lees verder »

Propositie – veel meer dan je ziet, meer dan je voelt…

Propositie is een term voor dat wat je biedt aan je klant en je doelgroep. En dat gaat veel verder dan wat je ziet, tast en ruikt. Je klant ervaart veel meer dan de kenmerken van je product; zij ervaart namelijk je hele bedrijf! Alles wat je doet en wat je laat in je bedrijf, van de inkoop, productie, verkoop tot en met de aflevering en facturering, is de verpakking van je product of dienst. Die verpakking telt zwaarder mee dan je denkt. En daar kun je je mee onderscheiden in de markt.

Onderscheidend zijn is zeer essentieel in een overvolle markt, met steeds lagere toetredingsdrempels; ofwel, het is steeds makkelijker voor een nieuwe partij om ook in jouw markt te komen. Een goed gekozen en gecultiveerd onderscheid van je concurrenten, ook wel positionering genoemd, maakt dat jij gevonden wordt in plaats van dat jij klanten moet gaan zoeken. Een wereld van verschil.

Lees verder »

Sterker business development – Release je bedrijf!

Een schaalbaar en gezond bedrijf moet gebouwd worden als een systeem. Dat kunnen we van Michael Gerber leren. Een bedrijf moet een samenstel van processen zijn die het gewenste en consistente resultaat geven waar de klant op zit te wachten.

Deze processen kunnen en moeten natuurlijk continu worden verbeterd. Daartoe heeft Gerber het Business Development-proces beschreven. Dit gaat dus niet over externe relaties, zoals we Business Development over het algemeen beschrijven, maar over de ontwikkeling van het bedrijf zelf. Gerber’s Business Development proces zorgt ervoor dat de prestaties van het bedrijf worden gemeten en dat processen worden aangepast. Waarna de prestaties opnieuw worden gemeten.

Lees verder »

Zeven verrassende uitgangspunten voor een vruchtbaar innovatieproces

In een vorig artikel heb ik aangegeven hoe ‘corporate innovation’ (product development), dat wil zeggen innovatie binnen reeds langer bestaande en volwassen organisaties, niet moet; niet als een ‘tech start-up’ of als een Dragons’ Den. Maar hoe dan wel?

Het korte antwoord is dat dit maatwerk is voor iedere organisatie, omdat de dynamiek van iedere organisatie en van iedere branche zo enorm verschillend kan zijn.

Er zijn wel zeven verrassende uitgangspunten of principes voor het ontwerpen van een goed innovatieproces op maat. Voor de goede orde: het gaat hierbij om significante innovatie en productontwikkeling en niet om de stapsgewijze en incrementele proces-verbeteringen zoals die binnen LEAN e.d. worden uitgevoerd. Dus op weg naar je nieuwe product of een nieuwe markt met de volgende zeven uitgangspunten:

Lees verder »

Innovatie? Kijken naar ‘Tech start-ups’ maakt meer kapot dan u lief is!

Unicorn!

Het is een trend om innovatie te associëren met tech start-ups: startende bedrijven in Silicon Valley die een nieuwe trend en technologie oppakken en die proberen al ontwikkelend met ’trial-and-error’ snel op te schalen. Er verschijnen nieuwe woorden in ons vocabulaire die het snelle groeien en het behaalde succes bejuichen: ‘pivoten’, ‘scaling’ en ‘unicorn’. Hoe gaaf is het om te zien dat Elon Musk op zoveel fronten doorbreekt? Absoluut super!

Dus ook grote multinationals en gevestigde namen willen leren van wat er gebeurt in Silicon Valley. En de daar bewezen modellen een-op-een toepassen in hun situatie. Maar dan heb ik slecht nieuws: dit laatste kan niet. Het tech start-up model heeft geen enkele relevantie voor grote bedrijven. Om minstens drie redenen.

Lees verder »

Ontwikkelen naar meesterschap met het MASTERY-model

Het MASTERY-model is een model voor persoonlijke en zakelijke groei en is geïnspireerd door de wereld van de gilden en de weg naar meesterschap. Vroeger ging die lange weg via de graden van leerling, gezel en reisgezel, en het afleggen van een meesterproef. Nu doet u het zelf, geholpen door het MASTERY-model. U kunt uzelf erin spiegelen en beproeven. Het zijn als het ware lakmoesproeven voor uw meesterschap. Is het is ook toepasbaar op een onderneming of organisatie?

Lees verder »

Het ontwikkelen van een gezond business portfolio

Iedere volwassen organisatie die meerdere producten of diensten voert, heeft feitelijk een portfolio: een productportfolio, of het productassortiment bij winkels en handelaren. Als leidinggevende wil je dit portfolio gezond en toekomstgericht houden. Een gezond portfolio in een gezond bedrijf…

Lees verder »

Echte standaardisatie is radicale innovatie

In de bouw lijkt de innovatie stil te staan, maar schijn bedriegt. In China heeft een snelgroeiend maar nog onbekend bedrijf BSB een manier gevonden om bouwen tegelijkertijd zeer significant sneller, energiezuiniger en goedkoper te maken. En dan gaat het over een revolutionaire 50%, tot wel 90%. Het geheim? Standaardisatie.

Lees verder »

Geluk hebben… bestaat niet. Voorbereiding is alles

In mijn vorige artikel betoogde ik dat toeval bestaat. Dat was een waarschuwing tegen bijgeloof en je impulsief laten meeslepen door ’tekenen van boven’.

Daar wil ik nog een observatie aan toevoegen: geluk bestaat niet. Eigenlijk, volgens de regels van de logica, is dit in tegenspraak met het voorgaande, maar het gaat mij nu niet om een logische waarheid maar om het zuiveren van de taal en het denken, richting een actieve ‘mindset’. Dit leg ik graag uit aan de hand van een anecdote uit het leven van mijn vader.

Lees verder »

Toeval bestaat toevallig wel. Dat valt mee

In zijn schokkende boek ‘Tricks of the mind‘ beschrijft meester-illusionist Derren Brown hoe hij zijn gewillige publiek voor de gek houdt. Hij licht tipjes van de sluier op en beschrijft ook de manier waarop hij als zogenaamd ‘medium’ overtuigend ‘praat met de doden’. Zijn grootste staaltje illusionisme was te zien in de TV-serie ‘Messiah‘ waar hij onder een valse naam naar Amerika reist en tot vier keer toe als guru of begaafd medium wordt gekroond door de lokale autoriteiten op het gebied van onder andere ‘remote viewing’ en ‘handoplegging’ en ‘christelijke bekering’.

Derren’s boek is een grote tirade tegen bijgeloof. Wij willen zo graag dat wetenschappelijk onmogelijke dingen kunnen dat we er graag in tuinen. Hij vertelt in zijn boek deze korte – mogelijk waar gebeurde – illustratie van het fenomeen ’toeval’:

Lees verder »

Stop met doemdenken. Overvloedsdenken helpt wel

Schaarste!?

We leven in een wereld waarin ons denken voortdurend wordt gestuurd naar denken in schaarste. In tekorten en schaven aan de kosten voor meer efficiency, en ‘ik een beetje meer dan jij’. Waarin er maar één kan winnen.

Lees verder »

Dit archief bevat momenteel (nog) geen inhoud.