Directe link:
Directe link:
Iedere volwassen organisatie die meerdere producten of diensten voert, heeft feitelijk een portfolio: een productportfolio, of het productassortiment bij winkels en handelaren. Als leidinggevende wil je dit portfolio gezond en toekomstgericht houden. Een gezond portfolio in een gezond bedrijf…
Gezondheid van een portfolio heeft, net als bij een mens, te maken met veel aspecten. Uiteraard is de minimumeis aan een portfolio dat voldoende winst wordt gemaakt om de organisatie gaande te houden. Toch is dat onvoldoende want dit sluit ongezondheid niet uit. Een ziekte kan ‘onderhuids’ voortwoekeren en plotseling uitbreken. De ‘objectieve cijfers’ van de organisatie bieden daarom slechts een fractie van het beeld. Slecht nieuws: het certificaat gezond is helaas niet te geven. Je kunt er alleen aan werken door ‘ongezonde’ zaken te vermijden en gezonde principes te omarmen.
Een portfolio is fragiel als het top-verkopende product bij plotseling wegvallen het voortbestaan van uw organisatie in gevaar brengt. Dit is overigens niet te verwarren met de stelregel dat de omzet van één klant niet te groot mag worden. Het gaat nu om de product-categorie. Een tweede lakmoesproef van een fragiel portfolio is als er producten voor afhankelijke markten worden gevoerd. Bijvoorbeeld alleen een low-end, medium en high-end versie van één product; die zijn qua markt volledig van elkaar afhankelijk.
De toekomst is fundamenteel onzeker en disrupties van je waardeketen, zowel bij je leveranciers, bij je afnemers, als bij je concurrenten, gaan ooit gebeuren en kunnen snel gaten in je portfolio slaan. Een toekomstgericht portfolio is daarom anti-fragiel, zoals een organisme. Anti-fragiel betekent baat hebbend bij disrupties, verschuivingen en veranderingen in technologie, economie en markt. Dit kan alleen als voldoende disruptieve scenario’s zijn doorgedacht en doorgewerkt en ‘als potjes op het vuur staan’.
De kern en samenvatting van een toekomstgericht portfolio ligt dus in diversiteit. Geen ongebreidelde diversiteit die verlammend werkt omdat alle beschikbare energie te breed wordt uitgesmeerd, maar diversiteit gericht op één focuspunt.
Dit focuspunt kan, vreemd genoeg, buiten de organisatie liggen: de beste kandidaat die ik weet is de ‘purpose’ van uw organisatie waarmee u waarde toevoegt aan uw klanten en aan de maatschappij. Meestal samengevat in een missie en visie, en het antwoord op de vraag: hoe ga je de wereld een stukje mooier maken?
Waarschuwing: een missie als: “de nummer 1 worden in mijn categorie of markt” is dodelijk omdat het de focus op de concurrent legt in plaats van bij de klantwens en oogkleppen geeft voor aanpalende kansen.
Wat is uw purpose? Wat is het beste dat u zou kunnen betekenen voor uw klanten?