Directe link:
Directe link:
Het MASTERY-model is een model voor persoonlijke en zakelijke groei en is geïnspireerd door de wereld van de gilden en de weg naar meesterschap. Vroeger ging die lange weg via de graden van leerling, gezel en reisgezel, en het afleggen van een meesterproef. Nu doet u het zelf, geholpen door het MASTERY-model. U kunt uzelf erin spiegelen en beproeven. Het zijn als het ware lakmoesproeven voor uw meesterschap. Is het is ook toepasbaar op een onderneming of organisatie?
“Als ik wat had verdiend… hup, meteen weer in het bedrijf. Geld is een middel, geen doel!”, aldus Hennie van der Most. De meesterondernemer investeert zijn winst bij voorkeur weer in de zaak. Hij waakt ervoor in de meer-meer-meerval te trappen. Investeer je winst in groei, via training en R&D. Waaraan besteed jij je winst?
“Wees niet gefrustreerd als een klant nog van mening verandert.”, aldus Thecla Bodewes. Doe wat bij je hoort en waar je blij van wordt. De meester heeft zijn eigen stijl en werkwijze en durft daar ook in crisistijden aan vast te houden. Dan heb je rust in je organisatie en je leven. Wie ben jij echt?
“Ik heb gezien dat je, als je je kennis doorgeeft, iemands leven kunt veranderen. Iedereen die bij het gilde komt vragen we: ben je bereid je kennis te delen?“, aldus meester-edelsmid René van Tol. De meester deelt zijn ervaring intern en extern (open innovatie) en heeft luisteraars en volgers en heeft voor hen ruimte in zijn agenda. Welke kennis wil jij delen?
“Waterzuiver, dat is wat wij nastreven. Je verhaal moet kloppen.”, aldus Binet Brasser – van der Sluis van sigarenfabriek De Olifant. De meester maakt echt mooie producten en vindt begrippen als duurzaamheid, rentmeesterschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid een doodgewoon en integraal onderdeel van zijn bedrijf. Wat voor moois wil jij maken?
“Mijn missie is: hoe kan ik mensen duurzaam van eten voorzien? Langs welke routes moet landbouw zich ontwikkelen zodat er gezond en kwalitatief goed eten is? Daarvoor voel ik me verantwoordelijk.”, aldus Jan Huijgen, boer en filosoof van de Eemlandhoeve. De meester zet iets recht in de wereld en is niet bang voor zijn innerlijke kracht, boosheid, spiritualiteit en heeft mondige tegenstanders. Wat wil jij rechtzetten?
“Kijk, je bent niet alleen op de wereld en je moet je tijd goed met elkaar doorbrengen. Op de molen heb je te maken met relaties met de klanten, je leveranciers, je vrijwilligers en met het bestuur. De gemeente waar de molen staat, de molenmakers, het gilde etc. Je leven hangt aan elkaar van relaties.”, aldus meestermolenaar Wouter Pfeiffer. De meester werkt samen met zijn eco-systeem en kent en erkent de kracht en onmisbaarheid van de mensen om hem heen: zijn partner en werknemers. Hij prijst hen publiekelijk en oprecht. Hoe versterk jij je relaties?
“Ik ben drie maanden in mijn eentje naar Amerika geweest. Ook naar de Indianen. ‘Hoe doen die jongens dat?’, vroeg ik me af. Ik heb met ze geschilderd in een soort schilderschool en kwam in aanraking met het fenomeen ‘dream catcher’. Dat inspireert natuurlijk wel. Daar kan ik dan weer een paar jaar op vooruit.”, aldus levenskunstenaar en schilder Gert van Reenen. De meester blijft zichzelf oprekken en verlangen naar nieuwe ervaringen, is nieuwsgierig, reist, heeft vreemde interesses, experimenteert met hobby’s, heeft aparte vrienden, leest en bekijkt biografieën van andere ondernemers en niet-ondernemers. Wat wil jij nog beleven?
Hoewel het bovenstaande model een persoonlijke model is, is het door vrije interpretatie ook toe te passen op organisaties en bedrijven. Een simpel recept voor meesterlijk ondernemen is dan:
Besteed de winst aan de ontwikkeling, ‘business development’, van het bedrijf. Aan ontwikkeling van de portefeuille door innovatie met mooie, duurzame producten die je samen met je ecosysteem ontwikkelt en invoert en de zinvolle missie elke dag een stap dichterbij brengen. En aan ontwikkeling van het personeel door leren en trainen, echt op reis naar buiten en ook intern met kennisoverdracht. Maak leergierigheid en ontwikkeling een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur, je marketing en de sales. Blijf daarbij.
Bij de foto: De Duitse Timmermansgezel Manuel wordt in 2011 door zijn gildenbroeders en -zusters uitgeleide gedaan in een Spinnermarsch, bij de aanvang van zijn Reisgezelschap: drie jaar en één dag op reis en minstens 50 kilometer van zijn oude meester verwijderd. (c) Jelca Kollatsch