Directe link:
Directe link:
Elke ondernemer wil dat zijn product en dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Dat maakt het verkopen makkelijker. En als dat goed is gedaan verkoopt het zichzelf: een ‘remarkable product’. Bovendien geeft dit u ook meer voldoening.
Berenschot heeft voor haar ‘Strategy Trends’-onderzoek aan ondernemers gevraagd naar hun plannen om hun product te onderscheiden. En de uitkomst is verontrustend.
Allereerst een platte observatie. De meeste ondernemers kiezen voor een onderscheid-tactiek waarbij ‘kwaliteit’, ‘service’, ‘focus’ en ‘innovatie’ duidelijk de boventoon voeren. Ervan uitgaande dat de ondernemers eerlijk hebben geantwoord, betekent dit dat ze precies doen wat bijna iedereen doet. Sowieso blijkt dat uit de cijfers, want een derde van de ondernemers, en ik denk dat we het bij elkaar over een ruime meerderheid hebben, is met vergelijkbare zaken bezig. Maar, naast dit feit dat bijna iedereen dit doet, is het ook nog eens zinloos.
Ik vermoed dat in veel gevallen de redenering ongeveer als volgt loopt:
Als dat uw plan is om onderscheid te maken heb ik slecht nieuws voor u: dat is onvoldoende! En het is maar helemaal de vraag of deze vier punten zichtbaar en zinvol zijn voor uw klanten.
Aan de onderkant van de grafiek vind ik juist drie punten die erg interessant zijn, enerzijds omdat bijna niemand zegt dit te doen – u wordt zeker uniek – en anderzijds omdat klanten dit echt zullen merken én zien: laagste prijs, kortste levertijd en beste design. Nu is ‘laagste prijs’ als strategie een gevaarlijke: als dat niet goed is doordacht, dan wordt het een ‘race to the bottom’. Maar het is er wel één die het zeer de moeite waard is om diep te doordenken. U zult een schat aan inzicht krijgen over uw markt én uw bedrijf! Dat geldt trouwens ook voor ‘levertijd’. Denk die strategiën eens echt goed door. En design is echt niet alleen voor Apple en consumentenproducten; ook voor industriële producten werkt het ontwerpen vanuit gebruikerservaring en esthetiek!
Tenslotte, ik denk dat een kleine reflectie over de vier meest gekozen aspecten op zijn plek is, zodat er niet lichtvaardig over gesproken wordt, en het wel een onderscheidend aspect wordt – want dat kan zeker. Bekijk uw organisatie eens door de bril van de volgende beschrijving:
Aangesproken? Neem nu contact op om uw organisatie onderscheidend te maken – maak de sprong voorwaarts! Bel vrijblijvend: 06 – 12 44 60 86. Doen.