×

Deel deze pagina

Maak het verschil!

Maak het verschil!

Elke ondernemer wil dat zijn product en dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Dat maakt het verkopen makkelijker. En als dat goed is gedaan verkoopt het zichzelf: een ‘remarkable product’. Bovendien geeft dit u ook meer voldoening.

Hoe doe je dat?

Berenschot heeft voor haar ‘Strategy Trends’-onderzoek aan ondernemers gevraagd naar hun plannen om hun product te onderscheiden. En de uitkomst is verontrustend.

Allereerst een platte observatie. De meeste ondernemers kiezen voor een onderscheid-tactiek waarbij ‘kwaliteit’, ‘service’, ‘focus’ en ‘innovatie’ duidelijk de boventoon voeren. Ervan uitgaande dat de ondernemers eerlijk hebben geantwoord, betekent dit dat ze precies doen wat bijna iedereen doet. Sowieso blijkt dat uit de cijfers, want een derde van de ondernemers, en ik denk dat we het bij elkaar over een ruime meerderheid hebben, is met vergelijkbare zaken bezig. Maar, naast dit feit dat bijna iedereen dit doet, is het ook nog eens zinloos.

Ik vermoed dat in veel gevallen de redenering ongeveer als volgt loopt:

  • “Wij leveren ‘kwaliteit’, want wij doen erg ons best. Wij hechten er waarde aan dat de klant tevreden is met het product en dat het niet snel kapotgaat. Daarom leveren wij ook garantie. Wij werken daar echt hard voor, en met af en toe overwerk houden wij klant tevreden.
  • Wij leveren ‘service’, want wij zij altijd bereikbaar. Dat vinden wij belangrijk en ons ‘call center’ en klantendienst wordt regelmatig bijgeschoold.
  • Wij hebben ‘focus’ want wij richten onze reclame, marketing & sales op de meest veelbelovende en ‘rijkste’ klanten die het meeste voor onze producten over hebben.
  • Wij doen aan ‘innovatie’ want wij zijn nooit tevreden. Wij blijven aan ons product sleutelen. Het is nooit af. We zijn nu al aan versie 7. Elk product heeft meer features en praktische voordelen.”

Als dat uw plan is om onderscheid te maken heb ik slecht nieuws voor u: dat is onvoldoende! En het is maar helemaal de vraag of deze vier punten zichtbaar en zinvol zijn voor uw klanten.

Aan de onderkant van de grafiek vind ik juist drie punten die erg interessant zijn, enerzijds omdat bijna niemand zegt dit te doen – u wordt zeker uniek – en anderzijds omdat klanten dit echt zullen merken én zien: laagste prijs, kortste levertijd en beste design. Nu is ‘laagste prijs’ als strategie een gevaarlijke: als dat niet goed is doordacht, dan wordt het een ‘race to the bottom’. Maar het is er wel één die het zeer de moeite waard is om diep te doordenken. U zult een schat aan inzicht krijgen over uw markt én uw bedrijf! Dat geldt trouwens ook voor ‘levertijd’. Denk die strategiën eens echt goed door. En design is echt niet alleen voor Apple en consumentenproducten; ook voor industriële producten werkt het ontwerpen vanuit gebruikerservaring en esthetiek!

 


[wysija_form id=”2″]


 

Tenslotte, ik denk dat een kleine reflectie over de vier meest gekozen aspecten op zijn plek is, zodat er niet lichtvaardig over gesproken wordt, en het wel een onderscheidend aspect wordt – want dat kan zeker. Bekijk uw organisatie eens door de bril van de volgende beschrijving:

  • Kwaliteit: u levert ‘kwaliteit van leven’. Dat is dus kwaliteit in de ogen van de klant, waarbij zijn/haar leven zinvoller, aangenamer, veiliger en comfortabeler wordt. Lakmoes-proef: “ik word blij van de aankoop van dit product!” – ’the world is a better place’.
  • Service: u denkt pro-actief mee met het probleem van de klant en lost dat op, in zijn geheel, door indien nodig ook concurrerende producten in het aanbod mee te nemen. Lakmoes-proef: “mijn probleem is helemaal weg!”
  • Focus: u bent zo thuis in de branche van uw klant dat u naast hem kunt gaan zitten om een adviesgesprek over zijn/haar business op niveau te kunnen voeren. Lakmoes-proef: “dank voor dit idee!”
  • Innovatie: u sluit helemaal aan bij het bedrijf en organisatie van uw klant door uw eigen businessmodel te laten aansluiten op de risico’s en betalingsfrequentie die voor uw klant wenselijk is. U neemt een deel van hun risico’s over. Lakmoes-proef: “jullie zijn geen leverancier, maar partner!”

Aangesproken? Neem nu contact op om uw organisatie onderscheidend te maken – maak de sprong voorwaarts! Bel vrijblijvend: 06 – 12 44 60 86. Doen.