×

Deel deze pagina

Innovatie – hoe meet ik dat?

Innovatie – hoe meet ik dat?

Is uw bedrijf innovatief?

Er zijn in mijn ervaring weinig directeuren die hun bedrijf niet innovatief vinden. Er is altijd te wijzen op verandering en ontwikkeling. Maar als u eerlijk in de innovatie-spiegel wilt kijken? Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand … hoe ziet uw bedrijf er dan uit? ‘Objectief’ vergeleken met alle branche-genoten, wereldwijd?

De beste vraag daarbij is: welk deel van uw omzet (niet winst) haalt u uit producten of diensten die in de afgelopen periode nieuw op de markt zijn gekomen?

Daarbij is de periode (P) gelijk aan de ‘vervangingscyclus’ van uw meest belangrijke dienst in de markt. Iedere keer dat uw huidige klanten besluiten te vervangen, wat doen ze dan? Bij een zware industriële machine is de vervanging misschien minder dan eens in de 10 jaar (P=10 jaar). Bij een laptop is dat maximaal 5 jaar (P=5 jaar). Voor een mobiele telefoon nog maar 3 jaar, en vaak nog maar een jaar (P=3 jaar). Hoe korter de tijd hoe moeilijker het is te innoveren …

Voordat u dit gaat schatten – exacte berekeningen kunnen toch niet – is de vraag: hoeveel zou u als innovatief willen inschalen? 1%, 5%, 10%, 20%?

Apple heeft waarschijnlijk de gouden innovatie-standaard gezet met haar iPhone. Zij haalt inmiddels meer dan 50% van haar omzet uit dit ‘nieuwe’ product (2007). Kijken we naar de recentere iPad (2009) dan is dat boven de 20%. Dat was ook voor de iPhone zo na ongeveer drie jaar.

Dus mijn vraag: Hoe vergelijkt uw bedrijf’s percentage zich met die 20%?

En uiteindelijk heeft Apple niets bijzonders dat u niet kunt …

Neem contact op om hierover door te denken: 06 – 1244 6086.  Of volg FRISSE BRONNEN op Facebook voor meer inspirerende artikelen.

 

(*) Ik heb het niet over Fast Moving Consumer Goods (FMCG) die een andere aard van aankoop en consumptie hebben en een extreem hoge omloopsnelheid.