×

Deel deze pagina

Start-up succes nauwelijks afhankelijk van product succes?

Start-up succes nauwelijks afhankelijk van product succes?

Wat is je kans op succes als start-up ondernemer? En kun je die vergroten? Ik heb een aantal jaren ondernemers begeleid op reizen en zag een zich herhalend patroon. En dat patroon beschrijf ik zonder oordeel. En heb er een test van gemaakt. Een misschien wat onconventionele en tegendraadse test.

Voor elk van de volgende tien kenmerken mag je een punt rekenen:
– thuis ‘armoe’ gekend
– de ijzeren wil om rijk te worden en je te bewijzen
– veel uren kunnen en willen maken
– een partner die dit begrijpt en ondersteunt
– streetwise, handelaar, soms zelfs sjacheraar
– vlotte babbel
– eigenwijs maar dwingt respect af door zelfvertrouwen
– praktisch ingesteld (en geschoold)
– gewoon iets moois willen leveren
– werkt met een bestaand product in een bestaande markt

Een heel kleine groep wil dit of heeft dit van huis uit. Wat is je opgetelde startscore?

Nu gaan we er zelfs nog punten aftrekken! Want slimmer is niet altijd verstandiger.

Waarom bijvoorbeeld een hoger opgeleide start-up student vaak op achterstand staat:
– veel theorie achter de kiezen, en gaat daardoor bij alles vragen stellen en twijfelen
– creatief willen zijn: ontwerpen, programmeren, tekenen… en daardoor soleren
– progressief wereldbeeld, veel idealisme… en daardoor afgeleid van de klantwens
– technology push, (zeker bij Technische Universiteit volgt er vaak een nieuw product voor nieuwe markt, min 2 punten!) of een nieuw product voor bestaande markt, dus ben je een bedreiging voor bestaande leveranciers

Trek (minstens) één punt af voor elk van bovenstaande punten. Waarschijnlijk staan veel start-up ‘ondernemers’ nu op onvoldoende. Let op: een innovatief product staat dus niet in het rijtje van succesfactoren; sterker nog, het werkt tegen je.

Gelukkig kun je nog een paar compensatie-punten verdienen…
– start je bedrijf met meerdere personen van verschillende opleiding
– besef hoe ontzettend klein je kansen zijn om vijf jaar te overleven maar laat je niet verlammen
– besef waar je staat in de waardeketen en het bestaande ecosysteem van bedrijven
– heb de verkoop van je onderneming of product in gedachten en werk daar naartoe
– ken jezelf, wees je bewust van je eigen valkuilen
– praat met oudere ondernemers; vraag feedback, ze willen graag helpen!

Succes met je reis!