Ken je nog het Advertentiespel? Je schudt drie stapels met kaartjes en neemt telkens de bovenste van elke kleur en je vormt zo een unieke en willekeurige advertentie. Humor:
Doe nu even mee met ‘Bernards Snelwegenspel’: neem in gedachten een dobbelsteen en gooi die 7 keer. Schrijf steeds het getal op dat je hebt gegooid. Je hebt nu zeven willekeurige getallen op een rij. Kies nu uit de volgende rijtjes het zinsdeel dat correspondeert met het getal van de dobbelteen. Waarbij je na rijtje vier weer begint bij rijtje 1. Zo krijg je een interessante situatie die zich op onze snelwegen legaal kan voordoen.
Voordat we verdergaan dus nu eerst zeven keer gooien!
Dobbelsteen 1 en 5: kies de persoon die als bestuurder deelneemt aan het verkeer
- Amsterdamse Father Praise, voorganger van Full Gospel Baptist Community Church in de Bijlmer, met drie in vol ornaat meereizende sopranen van het koor
- Besnorde Limburgse Hell’s Angel, geheel gekleed in zijn zwart-leren pak met extra ‘studs’
- Lieve oma Trini van 85, met haarnetje en sjaal, met haar gezicht dicht op het stuur om alles goed te zien
- Jonge bebaarde tweede generatie Allochtoon, met petje achterstevoren op het hoofd en Gucci-tasje over de schouder
- Tevreden maar toch boze Henk en Ingrid, pensionado’s en het huis afbetaald, in dezelfde sportieve ANWB-kleding
- Poenerige Financial Manager van de Zuidas, met goede coiffure en in duur maatpak met dito horloge.
Dobbelsteen 2 en 6: kies de gemoedstoestand van de bestuurder
- … heeft zojuist een belangrijk diploma gekregen en rijdt opgewekt 120
- … zingt mee met de radio op 10 en rijdt rond de 100
- … is druk telefonerend in een belangrijk gesprek en rijdt onbewust 80
- … heeft ruzie met geliefde thuis en rijdt opgefokt bijna 130
- … is weer verliefd geworden en rijdt zwevend 110
- … is zojuist ontslagen en ziet het even niet zitten en onbewust van snelheid
Dobbelsteen 3 en 7: kies het voertuig van de bestuurder
- … in een vooroorlogse motor met zijspan
- … in een volgeladen huur-vrachtautotje van de firma Beun
- … in een oude Suzuki Swift met zuinige drie-cilinder motor
- … in een topmodel Mercedes S500
- … in een youngtimer Saab Cabrio met het dak open
- … in een paarse Fiat Multipla
Dobbelsteen 4: kies de interactie met de tweede bestuurder
- … in de regen filerijdend achter:
- … in de nacht invoegend op een korte invoegstrook naast:
- … rustig rijdend op een plots beijzelde weg voor:
- … kruisend op een weefstrook naast:
- … rustig ernaast blijven rijdend om te flirten met:
- … in de gloeiend hete zon met in de achteruitkijkspiegel:
Vanaf hier weer naar rijtje 1 en dan verder. Welke snelweg-verkeerssituatie heb je?
Conclusie
De groei van het verkeer in Nederland is niet meer te stuiten. Steeds meer mensen maken steeds meer kilometers op de snelwegen. Met steeds meer files. Elk foutje wordt een infarct.
Wat te doen? De hoeveelheid vrijheidsgraden is te groot – er kan en mag teveel. Om de snelwegen echt letterlijk snel-wegen te houden moeten er meer afspraken komen en/of meer scheiding van het verkeer in soorten met aparte wegen/stroken voor verschillend verkeer. Het uitbreiden van wegen naar 5 of meer stroken geeft alleen maar een negatief effect als we de huidige verkeersregels van alleen links inhalen blijven hanteren.
Het is tijd voor een grondige herziening van de spelregels en het speelbord van het Snelwegenspel. Mijn voorzet van 10 punten:
- motoren mogen niet meer op de snelweg
- verplichte snelheden voor de stroken, beginnend met 80 rechts, dan 90 daarnaast enzovoort telkens 10 km/u erbij
- vrachtauto’s mogen niet inhalen (rijden verplicht 80 op de rechter strook)
- andere voertuigen mogen niet op de strook met de vrachtauto’s
- doorgetrokken strepen op delen van de snelweg tussen de afslagen die wisselen van rijstrook tegengaan
- voertuigen die het zicht voor de achterligger belemmeren (bijvoorbeeld busjes) mogen niet verder dan derde rijstrook (100)
- verplichte minimumafstand tot de voorligger en een elektronisch systeem voor het houden van een vaste afstand tot de voorganger, wordt zo snel mogelijk verplicht
- telefoneren door bestuurders is verboden
- social-mediagebruik door bestuurders is verboden
- snelheidsregistratiesysteem met camera’s boven de weg wordt uitgebreid naar een automatische controle op werkende en correcte verlichting
Niet iedereen zal meteen gelukkig zijn met deze voorzet. Maar strakkere spelregels passen juist bij het vrije, liberale Nederland. Zo houden we alles mogelijk. Naar mijn overtuiging kunnen wij ons allemaal zo snel én veilig blijven vervoeren.