×

Deel deze pagina

Het omslagpunt: eerst langzaam, dan heel snel

Het omslagpunt: eerst langzaam, dan heel snel

Uit welk jaar denkt u dat de eerste digitale fotocamera komt? Wanneer kocht u uw eerste digitale camera?

Als u denkt aan het moment dat u en uw vrienden er een kochten is dat waarschijnlijk rond het jaar 2000. De digitale camera is echter al uitgevonden door Kodak rond 1975 (zie foto). Het heeft dus tot het ontstaan van de massamarkt grofweg 25 jaar geduurd. Vijfentwintig jaar! Maar daarna is het ook heel hard gegaan. En dat is een mooi voorbeeld van de ‘S-curve’ in innovatie.

In innovatie – vernieuwing van productgebruik en gedrag – is er vaak sprake van een ‘S-curve’. Het begint met een heel lange en trage weg door het adopteren van het product door ‘vernieuwers’ en nieuwsgierigen,  en mensen die veel geld te besteden hebben… Maar dan komt het omslagpunt als er een kritische massa van consumenten ontstaat en het netwerk-effect in werking treedt: iedereen vertelt het aan iedereen – ook je ’tuned-in’ vrienden hebben het. De S-curve stijgt dan heel snel tot het moment van verzadiging van de markt waarop iedereen die genoeg geld en behoefte heeft het product heeft, en de groei afzwakt.

Bestaat de S-curve nog in een tijd waarin Social Media alles met iedereen verbindt? In een hyper-connected world? Een tijd waarin de periode tot de eerste miljoen hits op Youtube afneemt tot enkele dagen? Ik denk van wel. En ik geloof nog steeds dat het voor ongeduldige leidinggevenden langer duurt tot het moment van het omslagpunt dan ze denken, begroten, plannen en hopen … maar dan kan het opeens snel gaan!

Neem contact op om hier vrijblijvend over door te denken: 06 – 1244 6086.  Of volg FRISSE BRONNEN op Facebook voor meer inspirerende artikelen.

P.S. Hier kunt u meer lezen over de digitale camera en de S-curve.

Foto: Steven Sasson Copyright ©  AP